
 
 

Organisation internationale du Travail International Labour Organization 
 Tribunal administratif Administrative Tribunal 

Registry’s translation, 
the French text alone 
being authoritative. 

 

112th Session Judgment No. 3086

THE ADMINISTRATIVE TRIBUNAL, 

Considering the ninth complaint filed by Mr C. M. against the 
European Patent Organisation (EPO) on 27 June 2009, the 
Organisation’s reply of 26 October 2009, the complainant’s rejoinder 
of 29 January 2010 as corrected on 23 March, and the EPO’s 
surrejoinder of 5 July 2010;  

Considering Articles II, paragraph 5, and VII of the Statute of the 
Tribunal; 

Having examined the written submissions; 

Considering that the facts of the case and the pleadings may be 
summed up as follows: 

A. The complainant, a French national born in 1943, is a former 
permanent employee of the European Patent Office, the EPO’s 
secretariat, who retired on 1 September 2005. 

In June 2005 he took part in a mission consisting of a visit to 
nuclear facilities in France. In accordance with Article 78(1)g)* of the 

                                                      
* At the material time this subparagraph read as follows: “If the Office pays travel 

expenses which also comprise provision for meals or overnight accommodation, the 
daily subsistence allowance shall be reduced by 15% for each main meal and 50% for 
overnight accommodation provided for in those expenses.” 



 Judgment No. 3086 

 

 
 2 

Service Regulations for Permanent Employees of the European Patent 
Office, the daily subsistence allowance due to him was reduced by  
15 per cent. By an e-mail of 26 August he enquired about the reasons 
for this measure given the fact that, to the best of his knowledge, it had 
not been applied to some of his colleagues who had also participated in 
the mission in question. 

At the request of the editors of the Gazette, the EPO in-house 
magazine, the complainant completed a form with a view to the 
publication of an article on his retirement. In this form he not only 
summarised his career and described his plans for the future, but  
also made some cutting remarks about the EPO. As these remarks were 
not reproduced in the article about him which appeared in the 
September 2005 issue of the Gazette, he requested the publication of a 
corrigendum. 

On 15 July 2005 the complainant, who had decided to leave 
Germany and settle in France, his country of origin, filled out a claim 
form for the reimbursement of his removal expenses. At that point he 
authorised the Office to settle the invoice of the firm instructed to carry 
out the removal of his personal effects, although he specified in a 
handwritten footnote that the Office should do so only “after having 
obtained [his] approval”. A few weeks later, as he was extremely 
dissatisfied with the services of the removal firm, particularly because 
it had damaged some of his furniture, he asked the Office to pay only 
part of the invoice. On 4 September 2006 the Regional Court of 
Munich ordered the complainant to pay the full invoice with interest 
and costs. Having been authorised by the complainant to pay the firm 
in question a sum corresponding to approximately half of the amount 
due, the Office made the payment that same month. 

In the meantime, on 28 November 2005, the complainant had sent 
the President of the Office a letter reiterating his grievances. As he 
received no reply, on 5 May 2006 he lodged four internal appeals.  
In the first he stated that two of his colleagues who had taken part  
in the mission in June 2005 had told him that the daily subsistence 
allowance which they had received had not been reduced by 15 per 
cent, whereas his allowance had been reduced by that amount. In the 



 Judgment No. 3086 

 

 
 3 

second he took issue with the fact that the article about him in the 
Gazette had been “shortened compared with the version [he] had 
proposed”, although he had not been informed of this beforehand. The 
third related to the services of the removal firm and the fourth to his 
salary for July and August 2005. The four appeals were forwarded  
to the Internal Appeals Committee, which considered them jointly.  
In its opinion of 29 January 2009 the Committee recommended the 
dismissal of the first three appeals on the grounds that they were 
unfounded. As the complainant himself had made it known during  
the proceedings that the fourth had become moot, the Committee 
considered that it was irreceivable. By a letter of 26 March 2009, 
which constitutes the impugned decision, the complainant was 
informed that the President of the Office had decided to adopt the 
Committee’s recommendation. 

B. As far as his first appeal is concerned, the complainant maintains 
that two of his colleagues who participated in the mission in June 2005 
told him in August 2005 that no reduction had been made in their daily 
subsistence allowance for a meal taken on one of the sites visited. He 
contends that the principle of equal treatment has been breached and he 
asks the Tribunal to hear the two persons in question. He also claims 
2,500 euros to compensate for moral injury and to cover his costs.  

With regard to his second appeal, he explains that he takes the 
Organisation to task for not having submitted to him for his approval 
the article it intended to publish about him in the Gazette. In his  
view the article was “an abridged, watered down version of [that] 
which [he] had sent to the editors of the Gazette”. In addition to the 
publication of a corrigendum approved by him, he claims nominal 
damages in the amount of one euro. 

With respect to his third appeal, the complainant refers to the 
damage caused by the removal firm whose services he had been 
“advised to take, or which had even been recommended to [him]” by 
one of the permanent employees of the Office, whom he asks to be 
heard. He claims 6,000 euros in compensation for material injury and 
2,000 euros in damages for moral injury and costs. 



 Judgment No. 3086 

 

 
 4 

The complainant also contends that the facts giving rise to his 
complaint are further proof of the harassment to which he was 
subjected throughout his career at the Office. He asks for the payment 
of an additional 1,000 euros to redress the “moral injury to [his] 
person” and because of the “deliberate attempt […] to give [him] a 
reputation which [he] do[es] not deserve”. 

C. In its reply the Organisation states that the relevant provisions  
of the Service Regulations have been applied correctly and that the 
complainant has suffered no injury justifying an award of financial 
compensation. 

It submits, with regard to his first appeal, that the complainant 
simply took for granted what two of his colleagues had told him in 
August 2005. At that point, at least one of them was unaware that his 
daily subsistence allowance had been reduced. It points out that the 
complainant has not furnished the slightest proof, whereas it provides 
documentary evidence showing that, in the case of the two above-
mentioned colleagues, the allowance in question had indeed been 
reduced by 15 per cent and that these persons confirmed this in 
October 2009. In these circumstances it considers that a hearing of 
these persons is unwarranted.  

With respect to the second appeal, the EPO, relying on the 
Tribunal’s Judgment 2626, observes that when – as in this case – an 
employee drafts a text in immoderate language, a refusal to publish it 
in full is justified. It also maintains that the article published in the 
Gazette in no way injured interests of the complainant which had to be 
protected.  

As far as the third appeal is concerned, the Organisation refers to 
Judgment 777 and explains that, although under Article 28 of the 
Service Regulations it has a duty of assistance towards its permanent 
employees and former permanent employees, this “does not extend to 
participation in a private lawsuit”, such as the dispute between the 
removal firm and the complainant. It emphasises that the permanent 
employee who contacted this firm on the complainant’s behalf has 



 Judgment No. 3086 

 

 
 5 

confirmed that he never recommended that the latter should choose 
that firm and it holds that it is unnecessary to hear him. 

Citing Judgment 2278 the EPO contends, lastly, that if the Tribunal 
decided to award costs to the complainant, the amount thereof should 
be reduced, because throughout the proceedings the complainant has 
employed inappropriate language and has thus breached the principle 
of mutual respect between an Administration and its staff. 

D. In his rejoinder the complainant submits that as the Office did not 
actually settle the bill for the meal that he took on one of the sites 
visited during the mission in June 2005, he must be reimbursed  
the amount by which his daily subsistence allowance was reduced,  
i.e. 34.20 euros. 

He maintains his position regarding the publication of the article 
in the Gazette, but confines his claims to the request for nominal 
damages of one euro. 

The complainant considers that pursuant to Article 28 of the 
Service Regulations the Organisation ought to have assisted him in the 
context of his dispute with the removal firm. He undertakes to settle 
the outstanding balance on the firm’s invoice – an amount which  
was indeed debited from his account in March 2010 – and he asks the 
Tribunal to order the EPO to pay him the amount of this outstanding 
balance and at least some of the costs which he was ordered to pay by 
the Regional Court of Munich. He maintains his claim for damages for 
the moral injury which he considers he has suffered. Lastly, he claims 
costs.  

E. In its surrejoinder the Organisation reiterates its position. Relying 
on Judgment 960 in particular, it states that the claim presented by  
the complainant in his rejoinder, that he should be reimbursed an 
amount corresponding to the reduction in his daily subsistence 
allowance, is irreceivable for failure to exhaust internal means of 
redress. It explains that it has already reimbursed the complainant for 
the outstanding balance on the removal firm’s invoice.  



 Judgment No. 3086 

 

 
 6 

CONSIDERATIONS 

1. The complainant is a former permanent employee of the 
European Patent Office who retired on 1 September 2005. His ninth 
complaint is directed at the decision of 26 March 2009 by which  
the President of the Office dismissed, inter alia, three of his internal 
appeals respectively concerning a reduction in the daily subsistence 
allowance which he had received for a mission, the publication of an 
article concerning him in the EPO Gazette and the services of the 
removal firm which moved his personal effects after his retirement. 
The Tribunal will examine each of these three disputes separately.  

2. The Tribunal considers that there is no need to order the 
hearings requested by the complainant, since it is sufficiently informed 
by the parties’ extensive submissions and the evidence in the file.  

3. (a) In June 2005 the complainant took part in an official 
mission the purpose of which was to visit some French nuclear 
facilities. Pursuant to Article 78(1)g) of the Service Regulations, the 
daily subsistence allowance due to the complainant was reduced by  
15 per cent because of a meal taken on one of the sites visited.  

(b) In the complainant’s opinion this reduction constitutes 
unequal treatment, because two permanent employees who took part in 
this mission told him that no such reduction had been applied to the 
daily subsistence allowance which they had been paid.  

(c) It is, however, plain from the accounts produced by the 
Organisation that the daily subsistence allowance received by these 
two permanent employees was reduced by the same amount as that 
received by the complainant. The statements to the contrary which 
these persons allegedly made to the complainant appear to be 
explained by the fact that they were unaware that the daily subsistence 
allowance which the Office had paid them had been reduced. The plea 
therefore has no factual basis.  

(d) In his rejoinder the complainant asks to be reimbursed an 
amount corresponding to the reduction made, i.e. 34.20 euros. Since 



 Judgment No. 3086 

 

 
 7 

this claim was presented for the first time in the rejoinder it is not 
receivable and, as such, must be dismissed in accordance with  
the Tribunal’s case law (see, in particular, Judgments 565, under 4, 
960, under 8, and 1768, under 5). 

(e) All the complainant’s claims related to the reduction in the 
daily subsistence allowance which he received must therefore be 
dismissed. 

4. (a) A few weeks before he retired, the complainant was 
invited by the editors of the Gazette to supply some personal 
information in order that an article paying tribute to him could be 
written before he left. Although he says that he neither asked nor 
wished for the publication of an article concerning him, the 
complainant filled in the form which had been sent to him for this 
purpose. Nevertheless he added, in what were – to say the least – 
cutting terms, some remarks about the wrongs allegedly done to him 
within the EPO for many years. 

The article entitled “Un pionnier nous quitte”, which appeared in 
the September 2005 issue of the Gazette, summarises his career and 
ends with a brief mention of his plans for the future. 

(b) The complainant voices no criticism of the contents of this 
article insofar as it recapitulates the information which he himself had 
supplied in the above-mentioned form. However, he contends that the 
article in question is “an abridged, watered down version of [that] 
which [he] had sent to the editors of the Gazette”, and he objects to the 
fact that the editorial team did not submit the article to him for his 
approval prior to publication.  

(c) The editors of the Gazette could not have failed to notice that 
the complainant attached great importance to his criticism. It is 
therefore regrettable that, as a matter of courtesy, he was not informed 
that it would be omitted from the article. However, this does not 
constitute a fault which must be censured. The above-mentioned  
form makes it clear that the questions are designed simply to enable the 
editorial team to obtain an accurate portrait of the employee  
in question. Moreover, the complainant does not rely on any rule 



 Judgment No. 3086 

 

 
 8 

requiring the editors to abide word for word by the information 
supplied by the permanent employee, or to reproduce it exhaustively. 
What matters is that an article paying tribute to a retiring employee 
should faithfully and objectively describe his or her career and plans 
without breaching his or her personal rights. 

(d) Furthermore, the article in the Gazette depicts the complainant 
as a highly valued employee; the cultural and social activities in  
which he wishes to engage during his retirement are presented in such 
a way as to make all readers warm to him. It is unclear what interest he 
could have in obtaining the publication – in the form he wished – of 
criticisms and reproaches recalling his disagreements with the 
Organisation. 

(e) The claims related to the article published in the Gazette in 
September 2005 must therefore also be dismissed.  

5. (a) At the material time, Article 81(1) of the Service 
Regulations read in relevant part as follows:  

“A permanent employee shall be entitled to reimbursement of expenses 
actually incurred for the removal of household and personal effects not 
including private motor vehicles on the following occasions: 

a) […] 

b) […] 

c) on leaving the service […].” 

On the basis of this provision, the Office paid the full amount of the 
costs occasioned by the complainant’s move from Germany to France 
after he retired.  

(b) The complainant emphasises that the removal firm did not do 
its work properly and that the resultant material injury he suffered gave 
rise to a dispute with it. In his opinion, the Organisation has incurred 
liability, particularly because it had urged him to place the move in the 
hands of that firm, which it trusted. 

(c) With regard to the latter point, the Tribunal finds that it is  
by no means established that an employee of the Office formally 



 Judgment No. 3086 

 

 
 9 

recommended that the complainant should choose the firm which 
carried out the move. 

(d) Moreover, when an international organisation defrays the 
removal expenses of an official or former official, it does not follow 
that it becomes a party to the contract between the person concerned 
and the removal firm. Neither of the parties to this private law contract 
acts on behalf of the organisation. For the latter, the contract is  
res inter alios. This is all the more understandable given that it has no 
means of ascertaining whether the contract has been performed 
satisfactorily or, if necessary, of establishing the damage resulting 
from faulty performance. 

The complainant does not cite any provision requiring that, in the 
situation covered by Article 81(1)c) of the Service Regulations and in 
the actual circumstances of the case, the Organisation should be bound 
to guarantee the satisfactory performance of the contract which he had 
concluded with the removal firm.  

(e) He further contends that, in the context of his dispute with 
the removal firm, the EPO ought to have assisted him in accordance 
with Article 28(1) and (2), which read as follows: 

“(1) If, by reason of his office or duties, any permanent employee, or 
former permanent employee, or any member of his family living in his 
household is subject to any insult, threat, defamation or attack to his 
person or property, the Organisation shall assist the employee, in 
particular in proceedings against the author of any such act. 

 (2) If a permanent employee or a former permanent employee suffers 
injury by reason of his office or duties, the Organisation shall 
compensate him in so far as he has not wilfully or through serious 
negligence himself provoked the injury, and has been unable to obtain 
full redress.” 

Insofar as they apply to former permanent employees, these very 
clear provisions plainly do not refer to situations such as that which 
faced the complainant.  

(f) The complainant’s third claim is therefore equally unfounded 
in its very principle and the request to enter further 



 Judgment No. 3086 

 

 
 10 

submissions, which he sent to the Tribunal on 3 November 2010 after 
the proceedings had closed, is to no avail. 

6. The complainant submits that he was the victim of 
harassment by the Organisation, but he offers no proof of any actual 
harassment. 

7. It follows from the foregoing that the complaint must be 
dismissed in its entirety. 

8. The Organisation’s argument that any costs awarded to the 
complainant should be reduced on account of the immoderate terms 
used by him in his submissions has become moot, since he will not be 
entitled to costs because the complaint must be dismissed.  

DECISION 

For the above reasons, 

The complaint is dismissed. 

 

In witness of this judgment, adopted on 18 November 2011,  
Mr Seydou Ba, President of the Tribunal, Mr Claude Rouiller, Judge, 
and Mr Patrick Frydman, Judge, sign below, as do I, Catherine Comtet, 
Registrar. 
 
Delivered in public in Geneva on 8 February 2012. 
 
Seydou Ba 
Claude Rouiller 
Patrick Frydman 
Catherine Comtet 

 


