Organisation internationale du Travail International Labour Organization

Tribunal administratif Administrative Tribunal
P. (No. 5)
V.
FAO
126th Session Judgment No. 4015

THE ADMINISTRATIVE TRIBUNAL,

Considering the fifth complaint filed by Mr W. P. against the Food
and Agriculture Organization of the United Nations (FAO) on 15 April
2017 and corrected on 10 May, the FAQO’s reply of 21 August and the
email of 10 October 2017 by which the complainant informed the
Registrar of the Tribunal that he did not wish to file a rejoinder;

Considering Atrticles |1, paragraph 5, and VII of the Statute of the
Tribunal;

Having examined the written submissions and decided not to hold
oral proceedings, for which neither party has applied;

Considering that the facts of the case may be summed up as follows:

The complainant challenges the decision not to award him damages
for the alleged leaking of confidential information concerning him.

On 23 January 2014 the complainant, who was an FAO staff
member, received an email from a newspaper asking him to comment
on the fact that he had claimed compensation for alleged damage by the
FAQO to his image. On 27 January he forwarded this email to the Director
of the Office of Human Resources (OHR) enquiring about the fact that
confidential information concerning him had reached that newspaper.
That same day the newspaper released a short article explaining in
particular that the complainant was the President of the Association of
Professionals and that he “sought compensation of [...] 50,000 [dollars]



Judgment No. 4015

from the [FAO] for sending a slur against him by email to thousands
of staff”. On 30 January 2014 the Director of OHR replied to the
complainant, stating that the FAO had often wondered how confidential
information was disseminated to that newspaper.

On 14 May the complainant wrote to the Director-General
requesting the payment of 50,000 euros for the FAO’s failure to ensure
the confidentiality of his initial claim. He alleged that the leaking of that
information coupled with the allegation made in the newspaper’s article
that he had requested compensation to blackmail the FAO had caused
“immeasurable damage to [his] reputation”, significant stress and
damage to his health. The complainant was informed by a memorandum
of 23 June that his claim for damages was rejected as unfounded. The
FAO considered that it had made all reasonable efforts to ensure the
confidentiality of information relating to his claim. On 30 June the
complainant appealed to the Director-General, asking him to set aside
the decision of 23 June and to award him the requested damages. The
Director-General dismissed his appeal on 8 August. On 30 September
2014 the complainant lodged an appeal with the Appeals Committee
challenging that decision.

In the meantime, on 14 August 2014, the Office of the Inspector-
General (OIG) informed the complainant that his complaint regarding
the unauthorised disclosure of confidential information to a newspaper
had been reviewed. Based on interviews of staff members and a review
of the IT system, there were no reasonable grounds to believe that any
staff member had shared confidential information.

The Appeals Committee issued its report on 23 December 2016.
In its view, the FAO could not be considered responsible for the alleged
leak of information, irrespective of whether such leak had actually
occurred or not. It concluded that there was no proof of negligence on
the part of the FAO and that the complainant had failed to produce any
evidence to establish whether a breach of confidentiality had indeed
occurred. The Appeals Committee held that it was likely that the
newspaper had just “picked up some rumours”. It therefore recommended
rejecting the appeal.



Judgment No. 4015

By a letter of 22 February 2017, which the complainant received
on 1 April, the Director-General informed him that he agreed with the
recommendation of the Appeals Committee to reject the appeal. That is
the decision the complainant impugns before the Tribunal.

The complainant asks the Tribunal to award him 50,000 euros in
damages, plus “moral damages for the delay in the internal complaint
and appeals process”.

The FAO asks the Tribunal to dismiss the complaint as unfounded.

CONSIDERATIONS

1. This complaint was preceded by an internal appeal. The
complainant submits that at some point between his filing of the appeal
and the in-house units receiving and dealing with the appeal, “word
of [his] appeal must have been leaked and/or a copy of [his] Appeals
document itself [...] must have fallen into unauthorized hands”. He
contends that but for the FAQ’s failure to take all reasonable efforts to
ensure the confidentiality of his appeal, the information would not have
been provided to the newspaper.

2. First, it is observed that there is no evidence the newspaper
was in possession of the complainant’s internal appeal document. The
newspaper’s 23 January 2014 email to the complainant relevantly states:

““We have received a couple of letters from someone claiming to represent
‘Concerned Insiders’ at FAO highly critical of FAO [Association of
Professionals] leadership.

In particular this person refers to a request by yourself to the FAO for
damages of 50,000 euros for alleged damage to your image from an email
that was inadvertently sent to 6,000 people at FAO. The damages claim,
according to the letter, was examined by a [World Food Programme] board
at FAOQ request and then declined.”

3. It is noted that in the above email from the newspaper to
the complainant, the newspaper specifically states that the person who
provided the information “refer[red] to a request” made by the
complainant. The newspaper’s 27 January 2014 article states that the

3



Judgment No. 4015

complainant did not respond when asked about the “report”, that is, the
information related to the complainant in the email. The article goes on
to say that the “report” was “backed by what [was] purportedly a copy
of a confidential memorandum” authored by the complainant. This,
coupled with the inaccuracies in the article itself, supports a finding
that the newspaper did not have a copy of the complainant’s appeal
document. Beyond the statement in the article, there is no evidence
indicating whether or not the person who contacted the newspaper had
a copy of the appeal document.

4. Based on the information given to the newspaper, although
not entirely accurate, it is evident that the individual who contacted the
newspaper had some information about the complainant’s appeal. The
question is whether the information about the complainant’s appeal was
acquired as a consequence of the FAQO’s negligence or a breach of its
duty of care to protect the confidentiality of information. The record
shows that the FAO has a detailed set of policies, rules and procedures
to protect confidential information. In an attempt to identify the
individual or individuals responsible, the OIG undertook a review of
the complainant’s complaint concerning the “unauthorized sharing of
confidential information” with the newspaper. The OIG interviewed
staff members directly responsible for handling the information and
reviewed all the data available on the FAO’s internal IT systems.
Although the OIG was able to determine that the information was not
publicly available on the FAO IT systems, it was unable to find that any
specific individual shared the information.

5.  The complainant argues that if the FAO had taken all
reasonable efforts to ensure the confidentiality of his appeal and if the
FAO had adequate procedures in place to guarantee strict confidentiality
of information, the information at issue would not have ended up with
the newspaper. This argument is fundamentally flawed. In the absence
of any other evidence, the fact alone that the newspaper acquired some
information about the complainant’s request for compensation does not
prove negligence on the part of the FAO or that it breached its duty of



Judgment No. 4015

care. Moreover, the complainant has not adduced any evidence that would
support a finding of negligence or a breach of the FAQ’s duty of care.

6. Lastly, in the complaint form submitted to the Tribunal, the
complainant seeks “moral damages for the delay in the internal complaint
and appeals process”. As the complainant did not make any submissions
in his brief in relation to this claim, it will not be considered. It is also
observed that in his brief, the complainant attempted to incorporate by
reference his pleading in the internal appeal process. The Tribunal has
on many occasions stated that it is not acceptable to incorporate by
reference into the pleadings before the Tribunal arguments, contentions
and pleas contained in documents created for the purposes of internal
review and appeal (see Judgment 3920, under 5, and judgments cited
therein). Accordingly the Tribunal did not have regard to those
documents.

In light of the above, the complaint will be dismissed.

DECISION

For the above reasons,
The complaint is dismissed.

In witness of this judgment, adopted on 9 May 2018, Mr Giuseppe
Barbagallo, President of the Tribunal, Ms Dolores M. Hansen, Judge,
and Mr Michael F. Moore, Judge, sign below, as do I, Drazen Petrovic,
Registrar.



Judgment No. 4015

Delivered in public in Geneva on 26 June 2018.

GIUSEPPE BARBAGALLO
DOLORES M. HANSEN

MICHAEL F. MOORE

DRAZEN PETROVIC



