
 
 

Organisation internationale du Travail International Labour Organization 
 Tribunal administratif Administrative Tribunal 

Registry’s translation, 
the French text alone 
being authoritative. 

 

116th Session Judgment No. 3258

THE ADMINISTRATIVE TRIBUNAL, 

Considering the complaints filed by Ms M. C.-B., Ms N. C.,  
Ms C. D., Ms C. D.-D., Ms R. G. and Messrs C. G., G. G. and F. L. 
against the International Telecommunication Union (ITU) on 15 July 
2011 and corrected on 1 September, the ITU’s reply of 20 December 
2011, the complainants’ rejoinder of 10 April 2012 and the ITU’s 
surrejoinder of 16 July 2012; 

Considering the letter of 22 August 2012 in which the 
complainants’ legal counsel informed the Registrar of the Tribunal of 
the death of Ms R. G. on 11 July 2012 and of the fact that the latter’s 
daughters had decided to pursue her complaint; 

Considering Articles II, paragraph 5, and VII of the Statute of the 
Tribunal; 

Having examined the written submissions and decided not to hold 
oral proceedings, for which none of the parties has applied; 

Considering that the facts of the case and the pleadings may be 
summed up as follows: 



 Judgment No. 3258 

 

 
2 

A. Six of the complainants were elected to the ITU Staff Council in 
2009.  

Facts relevant to this dispute are to be found under A in  
Judgment 3156, delivered on 6 February 2013. Suffice it to recall 
 that on 15 September 2009 the Council published a communiqué, 
known as a “Flash”, informing the personnel that a grade G.5 staff 
member had just been suspended from duty with immediate effect. 
The authors of the “Flash” criticised the attitude of that person’s  
grade P.5 supervisor and of the assistant to the Director concerned, 
inter alia. On 25 September the Chief of the Administration  
and Finance Department sent a memorandum to the Staff Council’s 
Chairman in which he pointed out that the publication of the “Flash” 
had seriously violated “certain fundamental principles underlying the  
right to freedom of expression” and that, until further notice, all 
communications from the Staff Council for general distribution  
(on paper or by e-mail) should be submitted to him prior to their 
sending or distribution. The Chairman of the Council requested the 
Secretary-General to withdraw the decision of 25 September and on 
13 October 2009 the Chief of the above-mentioned department wrote 
to the Chairman to tell him that, following their discussion that  
day, the ban on sending or distributing communications to all staff 
members without prior authorisation was lifted with immediate effect. 

On 5 May 2010 the Staff Council circulated by e-mail another 
“Flash” informing the personnel that the contract of the above-
mentioned grade G.5 staff member had not been renewed. In an e-mail 
of 7 May the Chief of the Administration and Finance Department 
explained to the personnel that he had “no option but to again suspend 
the ability [of the Council] to send Emails to all staff”. Several 
members of that body resigned at that point. By an e-mail of 21 May 
the Chief of the above-mentioned department informed the staff that 
he was going to reinstate the e-mail “privilege” in order that the 
remaining Council members might communicate with ITU staff. 

In a letter of 18 June 2010 13 staff members, including the 
complainants, explained to the Secretary-General that, in their 
opinion, the decisions of 25 September 2009 and 7 May 2010 had 



 Judgment No. 3258 

 

 
 3 

breached the Council’s freedom of communication and expression and 
each claimed compensation in the amount of 30,000 Swiss francs. As 
they received no reply, they wrote to the Secretary-General again on  
6 September to ask him to review his implied decision to reject their 
claim of 18 June. On the same day they received a memorandum, 
dated 3 September 2010, in which the Secretary-General stated  
that any action against the decision of 25 September 2009 was  
time-barred and that, as that decision had been withdrawn, any claim 
for compensation relating to it was groundless. In his opinion, the 
decision of 7 May 2010 had not injured them in any way, because the 
suspension applied only to electronic means of mass communication 
and that measure had been lifted after 15 working days. In addition, 
the Secretary-General considered that the claim of 18 June was 
completely unfounded. On 18 October the complainants asked him to 
consider their request for review of 6 September henceforth to be 
directed against his decision of 3 September. By letters dated 
25 November, the Secretary-General informed them that their request 
for review had been rejected.  

The complainants then referred the matter to the Appeal Board 
and asked it to recommend that they be awarded damages. 

In its report issued on 7 March 2011 the Appeal Board concluded 
that, in the absence of clear provisions governing the use by the Staff 
Council of means of communication, in particular e-mail, it was not in 
a position to issue a recommendation concerning the award of 
damages. It did, however, recommend that a regulatory framework for 
the use of those means of communication should be established, 
taking into due consideration the freedom of expression which the 
Council must enjoy and the relevant judgments of the Tribunal on  
the subject. By memorandums of 4 May 2011, which constitute the 
impugned decisions, the Chief of the Human Resources Management 
Department informed the complainants that the Secretary-General had 
decided, firstly, to maintain the position set out in his memorandum of 
11 January 2011 and consequently his decision of 25 November 2010 
and, secondly, not to grant their request for damages or to put in place 
the regulatory framework recommended by the Appeal Board, since 



 Judgment No. 3258 

 

 
4 

an internal oversight mechanism already existed within the Staff 
Council.  

B. The complainants first submit that their complaints are receivable, 
since they merely seek compensation and do not constitute disguised 
appeals seeking the setting aside of the decisions of 25 September 
2009 and 7 May 2010.  

They then denounce several procedural flaws, beginning with the 
failure to observe the time limits in the internal appeal procedure. 
They also contend that their right to an effective internal appeal  
was breached owing to the fact that the Board – whose members 
considered themselves as lacking the requisite legal expertise – 
refused to issue an opinion on the merits of their claim for damages. 
They criticise the Secretary-General for having not only failed to take 
the necessary steps to remedy the situation, for example by referring 
the case back to a Board comprising different members, but also  
for having exacerbated it by not appointing a Secretary to the Board. 
They also criticise him for having based the impugned decisions  
on objections to receivability to which they were not given an 
opportunity to respond, and for having thus disregarded the 
adversarial principle. 

On the merits, the complainants repeat the reasoning set forth in 
the two complaints giving rise to Judgment 3156. 

The complainants ask the Tribunal to set aside the impugned 
decisions and to award each of them compensation in the amount of 
30,000 Swiss francs, plus interest at an annual rate of 8 per cent as 
from 18 June 2010 and the product of the capitalisation of that 
interest, as well as costs in the amount of 3,000 euros. They also ask 
the Tribunal to rule that, should these sums be subject to national 
taxation, they would be entitled to a refund of the tax paid from the 
ITU. 

C. In its reply the ITU asks the Tribunal to join the complaints 
presently before the Tribunal with the two above-mentioned 
complaints. 



 Judgment No. 3258 

 

 
 5 

The ITU maintains that any action against the decision of 
25 September 2009, and consequently any claim for compensation for 
the injuries allegedly caused by it, is time-barred. It also contends that 
the complaint is irreceivable because it is groundless, inasmuch as  
the aforementioned decision and the measure adopted on 7 May 2010 
have not caused the complainants any injury entitling them to 
compensation. It points out that the decision in question was  
replaced by that of 13 October 2009 and that the above-mentioned 
measure, which suspended access only to electronic means of mass 
communication, was lifted on 28 May 2010. 

The ITU draws attention to the fact that the complainants did not 
challenge the lawfulness of the extended time limits which were 
granted and submits that they caused no injury to the complainants. It 
denies that the complainants’ right to an effective internal appeal was 
breached, given that the Appeal Board examined their case and issued 
a report. For this reason, in its view, the Secretary-General had no 
need to refer the case back to a Board comprising different members. 
The Board’s Secretary was appointed by the Secretary-General on 
16 August 2010 and she assisted the Board when it considered  
the complainants’ appeal. It emphasises that, in his memorandum  
of 3 September 2010, the Secretary-General had already set out the 
objections to receivability which he raised in his reply to the 
aforementioned appeal, so that it cannot be held responsible for the 
fact that the complainants chose not to address this issue either in their 
request of 18 October 2010 or in their appeal. 

On the merits, the ITU reiterates the position which it expressed 
in its reply to the complaints giving rise to Judgment 3156. It points 
out that in Judgment 3032 the Tribunal dismissed the claim for the 
reimbursement of any tax which might be levied on the sums awarded 
by the Tribunal, because it was not based on an established fact. 

D. In their rejoinder the complainants enlarge on their pleas. They 
take the members of the Appeal Board to task for not hearing them 
and cast doubt on their impartiality.  



 Judgment No. 3258 

 

 
6 

E. In its surrejoinder the ITU reiterates its position. In its view, the 
fact that the members of the Appeal Board did not hold oral 
proceedings does not constitute proof that they were biased.  

CONSIDERATIONS 

1. The facts giving rise to this dispute are set out in detail in 
Judgment 3156, delivered on 6 February 2013. 

2. As the eight complaints seek the same redress and are based 
on identical submissions, they shall be joined to form the subject of a 
single ruling. 

3. The ITU asks for the joinder of these complaints with 
another case. This request has, however, become moot because the 
Tribunal has already ruled on that other case in the above-mentioned 
Judgment 3156, where the same request for joinder was refused. 

4. In the instant case the complainants challenge the final 
decisions of 4 May 2011 in which the Secretary-General of the  
ITU maintained his decisions of 25 November 2010 and those of 
3 September 2010 not to grant the compensation claims submitted on 
18 June 2010 by the complainants, who considered that they had 
suffered injury on account of violations of the rights of staff 
representatives. 

5. By their very nature, such violations of the rights of staff 
representatives cannot, under any circumstances, give rise to any right 
to financial compensation in favour of an individual staff member or 
his or her successors in title. 

The complaints must therefore be dismissed without there being 
any need to rule on the objections to receivability raised by the ITU.  



 Judgment No. 3258 

 

 
 7 

DECISION 

For the above reasons, 

The complaints are dismissed. 

 
 
In witness of this judgment, adopted on 14 November 2013,  
Mr Claude Rouiller, Vice-President of the Tribunal, Mr Seydou Ba, 
Judge, and Mr Patrick Frydman, Judge, sign below, as do I, Catherine 
Comtet, Registrar. 
 
Delivered in public in Geneva on 5 February 2014. 
 
Claude Rouiller 
Seydou Ba 
Patrick Frydman 
Catherine Comtet 

 


