
 
 

Organisation internationale du Travail International Labour Organization 
 Tribunal administratif Administrative Tribunal 

 

 

108th Session Judgment No. 2879

THE ADMINISTRATIVE TRIBUNAL, 

Considering the third complaint filed by Ms C. C. against the 
World Intellectual Property Organization (WIPO) on 6 February 2009, 
the Organization’s reply of 3 June, the complainant’s rejoinder of 20 
August and WIPO’s surrejoinder of 8 October 2009; 

Considering Article II, paragraph 5, of the Statute of the Tribunal; 

Having examined the written submissions and decided not to order 
hearings, for which neither party has applied; 

Considering that the facts of the case and the pleadings may be 
summed up as follows: 

A. The complainant’s service history and the background to this case 
are to be found in Judgment 2706, delivered on 6 February 2008, on 
the complainant’s first complaint. In that judgment the Tribunal found 
inter alia that the complainant had been the victim of sexual 
harassment by her former supervisor and that, in responding to that 
situation, the Organization had failed in its duty of care towards her. 

Prior to the filing of her first complaint on 8 November 2006,  
the complainant signed a power of attorney dated 2 October 2006 by 
which she authorised Mr A. to act as her counsel in her dispute with 



 Judgment No. 2879 

 

 
 2 

WIPO and in any related proceedings before the Tribunal. In a letter of 
3 October addressed to the Director General, Mr A. stated that the 
gravity of the acts to which the complainant had been subjected 
required action on the part of the Organization at the highest level, 
failing which, the complainant would be within her right to initiate 
proceedings before the Tribunal and to give the matter all the publicity 
which, in his view, inevitably attaches to such proceedings. He 
requested that the Organization pay the complainant 1 million United 
States dollars in moral damages and that it refrain from any retaliatory 
action against her. 

On 3 December 2006 an article appeared in a local newspaper,  
Le Matin Dimanche, under the headline “WIPO employee accuses two 
of her supervisors of repeated rape”. The article, which featured a 
photograph of the then WIPO Director General with a caption stating 
that “WIPO’s Director General is said to have punished the two 
perpetrators with no more than a verbal reprimand”, alluded to the 
complainant’s case, without, however, revealing her name or the 
names of her alleged harassers. On 8 December Mr A. wrote a letter to 
WIPO’s Legal Counsel, in which he explained that neither he nor the 
complainant had any direct or indirect involvement in the publication 
of the article. 

By letter of 11 December 2006 from the Director of the Human 
Resources Management Department, the complainant was charged 
with serious misconduct for having alleged publicly that WIPO had 
failed to take action in response to her allegations of rape and that the 
Director General had only given a verbal reprimand to the alleged 
perpetrator, when in reality the allegations made by her were of a much 
less serious nature; for actions amounting to defamation of the Director 
General and abuse of the process of administration of justice; for 
making public pronouncements which reflected adversely on the 
Organization and for using the media to further her interests and to air 
her grievances in public. She was informed that, if she was found  
to have committed those acts, she would be subject to disciplinary 



 Judgment No. 2879 

 

 
 3 

sanctions and that the Joint Advisory Committee would be consulted 
before any decision on disciplinary action was taken. She was invited 
to submit a written response to the charges levied against her by  
19 December 2006.  

On 5 January 2007 the complainant wrote to the Director of the 
Human Resources Management Department to inform him that Mr A. 
was no longer authorised to act as her counsel and that she wished to 
see the case resolved in an amicable manner. She categorically refuted 
the allegations made in the newspaper article and denied any 
involvement in its publication. In a letter of 10 January to the President 
of the Geneva Bar Association (Bâtonnier de l’Ordre des Avocats de 
Genève), she denounced Mr A. for having violated his duty of 
professional secrecy by disclosing information concerning her case 
without her permission. Mr A. denied any involvement in the 
publication of the article in a letter to the President of the Geneva Bar 
Association, and on 6 February 2007 the President informed the 
complainant in writing that, in the absence of evidence to the contrary, 
no further action could be taken. 

In the meantime, the Joint Advisory Committee was convened on 
21 December 2006. In its report of 26 July 2007, it found that the 
power of attorney the complainant had accorded Mr A., her admission 
that it was he who had been the source of the information leak to  
the media, and the absence of immediate action on her part to distance 
herself from the article firmly established her responsibility for  
its publication. It concluded that the complainant was guilty of 
misconduct and responsible for the damage caused to the Organization, 
the Director General and two staff members and their families. It 
recommended inter alia that she be relegated to one step lower within 
the same grade; that her advancement to the next salary step be delayed 
for a consecutive period of three years, without the possibility of 
promotion during at least that period, regardless of any upward 
reclassification of her post; that she offer a public apology to the 
Organization and its staff; and that the Organization announce to 



 Judgment No. 2879 

 

 
 4 

the staff that the allegation of rape made by a staff member in 
December 2006, via the press, had proven to be false, and that 
sanctions had been applied to the staff member concerned. 

By memorandum of 15 October 2007 the complainant  
was informed that the Director General had decided to endorse the 
Joint Advisory Committee’s recommendations for the imposition  
of disciplinary sanctions, which, as she was subsequently advised, 
would take effect on 1 November 2007. On 25 October she wrote  
to the Director General, expressing her disagreement with the 
Administration’s demand for a public apology. She also requested a 
review of his decision for the imposition of disciplinary sanctions, but 
was informed by memorandum of 12 November that he had decided to 
confirm it. By e-mail of 15 November 2007, the Director of the Human 
Resources Management Department informed all staff that the 
allegation of rape that had been made in the newspaper article had 
proven to be false and that disciplinary sanctions had been imposed on 
the staff member concerned. 

On 12 February 2008 the complainant lodged an appeal with the 
Appeal Board against the Director General’s decision to impose 
disciplinary sanctions. The Board submitted its conclusions on  
15 May 2008. It considered that the complainant could not be held 
directly responsible for the publication of the article on the sole basis 
that she had given Mr A. a power of attorney in respect of the 
proceedings within WIPO and before the Tribunal. It found that there 
was a disparity between the level of the sanctions applied to the 
complainant for the publication of the newspaper article and those 
applied to her former supervisor for sexual harassment. It thus 
recommended that the sanctions applied to the complainant be 
considerably reduced and that the contents of her personnel file be 
revised accordingly. 

By letter of 23 July 2008 the Director of the Human Resources 
Management Department informed the complainant that the Director 
General had decided to refer the Appeal Board’s conclusions to the 



 Judgment No. 2879 

 

 
 5 

Joint Advisory Committee before taking a final decision on the matter 
of disciplinary sanctions. The Appeal Board’s recommendations were 
then referred to the Committee on 17 September 2008. In its report of 
16 October, the Committee found that there was no basis on which to 
reduce the disciplinary sanctions applied to the complainant or to 
revise the contents of her file. By memorandum of 28 November 2008 
the complainant was informed that the Director General had decided to 
endorse the Committee’s recommendations and to maintain the 
disciplinary sanctions imposed on her on 15 October 2007. That is the 
impugned decision. 

B. The complainant submits that she was not the source of the 
information leak to the press and that she had no involvement in the 
publication of the newspaper article. She also submits that, if Mr A. 
was the person behind it, he acted without her permission and 
knowledge in excess of the power of attorney accorded to him and in 
violation of his duty of professional secrecy. She adds that she was 
made aware of the content of her first complaint long after Mr A. had 
filed it with the Tribunal and that other persons had access to 
documents concerning her case. 

The complainant asserts that WIPO has not established her 
personal responsibility for the publication of the article nor that of  
Mr A., who has in any event formally denied any involvement. Its 
reliance on her alleged admission that he was the source of the leak is 
therefore tainted with bad faith. It has rather sought to justify  
the imposition of disciplinary sanctions on the basis that she had 
granted Mr A. a power of attorney. However, that fact alone does  
not constitute sufficient grounds to entail her responsibility; the  
power of attorney which she signed did not contain any wording on 
which Mr A. could legitimately have relied to disclose information 
concerning her case to third parties, and she could reasonably expect 
her counsel to comply with his duty of professional secrecy to  
which he was bound by the Rules and Customs of the Geneva Bar 
Association. Thus, in light of the fact that neither her responsibility 



 Judgment No. 2879 

 

 
 6 

nor that of Mr A. have been proven beyond reasonable doubt and, 
given that any unlawful acts which he might have committed cannot be 
attributed to her, the presumption of innocence applies and the decision 
to impose disciplinary sanctions cannot stand. 

The complainant argues that, even under the assumption that she 
was responsible for the publication of the article, the disciplinary 
sanctions applied to her were clearly disproportionate, especially 
considering that she had been subjected to sexual harassment and other 
unlawful acts, following which the Organization had failed in  
its duty of care towards her, and that the person who had committed 
these acts had been given a mere verbal reprimand, the least severe 
sanction foreseen in the Staff Regulations and Staff Rules, and had 
subsequently been granted two extensions of appointment beyond 
retirement age. Moreover, the complainant immediately distanced 
herself from the publication of the article, and has always denied its 
contents and sought to keep the matter confidential. She contends that 
by sending the e-mail of 15 November 2007, informing all staff of the 
outcome of the disciplinary proceedings, the Organization imposed a 
sanction not contemplated by its Staff Regulations and Staff Rules, 
thereby violating not only its internal regulations but also the principle 
nulla poena sine lege. In addition, its deliberate disclosure of such 
information to third parties showed a lack of respect for her dignity, 
which is contrary to a consistent line of the Tribunal’s case law. In her 
opinion, the timing and type of disciplinary sanctions imposed on her 
leave little doubt as to the true intention underlying them, namely to 
delay even more her overdue promotion and to deprive her of the 
benefit of Judgment 2706. 

The complainant requests that the impugned decision be quashed. 
She also requests that WIPO be ordered to remove from her file all 
documents pertaining directly or indirectly to the disciplinary sanctions 
and to send, through its Human Resources Management Department, 
an e-mail to all staff indicating that the staff member accused in its e-
mail of 15 November 2007 of being responsible 



 Judgment No. 2879 

 

 
 7 

for the publication of an article in Le Matin Dimanche of 3 December 
2006 has been cleared of any wrongdoing and that the disciplinary 
sanctions imposed on him/her have been lifted. She claims  
40,000 Swiss francs in moral damages and 10,000 francs in costs. 

C. In its reply WIPO argues that the article which appeared in the 
local press on 3 December 2006 was highly damaging to the 
Organization, the Director General and his family, and the 
complainant’s former supervisors and their families, given that it 
contained allegations of “repeated rape” by her supervisors and 
“indulgence” by the Director General. It considers that the complainant 
was ultimately responsible for its publication and the resulting damage, 
given that it was Mr A. who had leaked to the  
press information on her first complaint before the Tribunal – as the 
complainant herself admitted first in her letter to the President of  
the Geneva Bar Association and subsequently before the Joint 
Advisory Committee – and also given that Mr A.’s action is properly 
attributable to the complainant by virtue of the power of attorney she 
had granted him and which afforded him wide authority, including the 
implicit authority to release information to the media when he 
considered such an action indispensable to her interests. 

The defendant points out that the complainant’s conduct was in 
breach of WIPO’s Staff Regulations and Staff Rules and the Standards 
of Conduct for the International Civil Service, which relevantly 
provide that “[i]t would not be proper for international civil servants to 
air personal grievances or criticise their organizations in public” and 
that “in no circumstances should [staff members] use the media to 
further their own interests [or] to air their own grievances”. It contends 
that it was fully justified in seeking to uphold these provisions and that, 
in view of the seriousness of the allegations, it was in its overall 
interest to initiate disciplinary proceedings. It denies that its decision to 
do so was motivated by bad faith. 

The Organization submits that the Joint Advisory Committee took 
great care to ensure that the complainant was afforded due process and 



 Judgment No. 2879 

 

 
 8 

that its proceedings were not tainted with any flaw. Emphasising that 
the relevant standard of proof is that of “precise and concurring 
presumptions”, it maintains that the Committee’s findings were fully 
supported by the evidence. It further submits that the disciplinary 
sanctions imposed on the complainant were proportional to the gravity 
of her conduct, namely, her deliberate orchestration of a leak to the 
press of false allegations, and in any event her failure to take corrective 
action, for example by distancing herself from the publication, seeking 
and obtaining an immediate retraction from the newspaper – which she 
alone could do – or taking action against it. With regard to the e-mail 
of 15 November 2007 informing staff about the imposition of 
disciplinary sanctions, WIPO asserts that it was appropriate in the 
circumstances, since it was the only way to repair the damage caused 
through the complainant’s conduct. 

D. In her rejoinder the complainant reiterates that the Organization 
imposed disciplinary sanctions on her without having established her 
responsibility for the publication of the article in question. She 
considers it disingenuous for WIPO to claim that she “admitted”  
Mr A.’s responsibility for the information leak to the press, especially 
in light of the fact that he subsequently denied any involvement in the 
publication of the article. She points out that, contrary to the 
defendant’s assertion, she was not the only one who could seek and 
obtain retraction of the allegations contained in the newspaper article, 
since Swiss law affords a right of response to any person directly 
affected by a presentation of facts concerning him or her in the media. 

E. In its surrejoinder the Organization maintains that the complainant 
must be held responsible for the actions of Mr A., her counsel at the 
time. It considers that the evidence it has adduced fully substantiates 
her responsibility in connection with the publication of the article. It 
rejects the complainant’s suggestion that it could have sought its 
retraction under Swiss law, noting that such action would have 
compromised its best interests, which require that it consider very 
carefully the waiving of its privileges and immunities. 



 Judgment No. 2879 

 

 
 9 

CONSIDERATIONS 

1. The complainant has been a WIPO staff member since 1995. 
On 11 December 2006 she was charged with violating the Staff 
Regulations and Staff Rules and the Standards of Conduct for the 
International Civil Service by using the media to further her interests 
and to air her grievances against WIPO in public. 

2. The charges stem from an article that appeared in Le Matin 
Dimanche on 3 December 2006. The article reported that a WIPO 
employee had been repeatedly raped by two supervisors and suggested 
that the Director General had been indulgent. Although the harassers 
and the victim were not named in the article, there is no dispute 
between the parties that the article referred to the complainant. 
Additionally, there is no dispute that those allegations were false 
insofar, at least, as they adverted to the outrageous charge of “rape” 
instead of the lesser allegation of sexual harassment and insofar as they 
involved two of the complainant’s supervisors instead of one. 

3. It is useful at this point to set out a brief account of the first 
complaint the complainant filed with the Tribunal. In 2003 the 
complainant complained of sexual harassment by her supervisor. The 
supervisor was given a verbal reprimand and the complainant was 
transferred to another unit. Since then, the complainant repeatedly 
sought a promotion but was unsuccessful. This ultimately led her to 
file a first complaint with the Tribunal. For this purpose, she retained 
the services of a counsel, Mr A., and gave him a power of attorney 
which, in effect, was authority to act on her behalf in the WIPO  
and Tribunal proceedings. Mr A. wrote to WIPO on 3 October 2006 
threatening Tribunal proceedings and “all the publicity that inevitably 
attaches to this type of proceedings”. He drafted and submitted  
the complaint to the Tribunal on 8 November 2006. The complainant 
maintains that she did not see the complaint until long after it was filed 
and without her knowledge it included an allegation of rape against her 
former supervisor.  



 Judgment No. 2879 

 

 
 10 

4. In Judgment 2706, delivered on 6 February 2008, the 
Tribunal concluded that the complaint was well founded and ordered 
WIPO to review the classification of her post and her application for 
promotion, to promote her, if appropriate, and to pay damages and 
costs. The Tribunal fixed a deadline of 6 August 2008 for compliance. 
In a separate proceeding, the complainant has filed with the Tribunal 
an application for execution of that judgment. 

5. Returning now to the subject matter of this case, the 
complainant states that she confronted Mr A. soon after discovering 
the article and that he boasted that he was the journalist’s source.  
A few days later, Mr A. denied being the source in a letter to WIPO’s 
Legal Counsel. 

6. The complainant maintains that she was not the source and 
that she had no advance knowledge of the article. She states that she 
took several steps to distance herself from the article and to seek its 
correction. She insisted that Mr A. write a letter to the newspaper 
denying the allegations of rape and seeking a correction, which he said 
he did on 14 December 2006. She told one of the Assistant Directors 
General of WIPO that Mr A. could deny the allegations. In January 
2007 she dismissed Mr A. and complained about his conduct to the 
President of the Geneva Bar Association. 

7. The charge against the complainant was forwarded to 
WIPO’s Joint Advisory Committee which issued its report on 26 July 
2007. The Committee considered that its mandate was to determine 
whether the complainant had breached the Staff Regulations and Staff 
Rules and the Standards of Conduct for the International Civil Service 
and to what extent the complainant’s responsibility might have been 
mitigated by her subsequent actions. 

It found that the complainant was responsible for the article,  
a serious offence that would normally warrant a severe sanction. 
However, in light of the mitigating factors, it recommended relegating 
the complainant to a lower step in salary; a three-year ban on any 



 Judgment No. 2879 

 

 
 11 

promotions or advancements in salary step; a communication to all 
staff indicating that the allegations in the article had proven to be false 
and that sanctions had been imposed on the staff member concerned; 
and a public apology from the complainant. 

8. On 15 October 2007 the complainant was informed that  
the Director General had decided to adopt the Committee’s 
recommendations. The three-year ban came into effect on 1 November 
2007 and the communication to all staff was sent on 15 November. As 
well, the complainant was advised on 12 November 2007 that the 
Director General had denied her request for review. 

9. The complainant appealed to the Appeal Board. In its  
15 May 2008 conclusions the Board considered that the complainant 
could not be held directly responsible for the publication of the article 
on the sole basis that she had given Mr A. a power of attorney in 
connection with the proceedings within WIPO and before the Tribunal. 
Having regard to the disparity between the sanction imposed on the 
complainant’s former supervisor and those imposed on her, the Board 
recommended that the latter sanctions be considerably reduced and that 
her file be revised to reflect the change. 

10. On 23 July 2008 the Director General decided to remit the 
Appeal Board’s conclusions to the Joint Advisory Committee for 
further consideration. In its 16 October 2008 report the Committee 
found that there was no basis upon which to reduce the severity of the 
sanctions. On 28 November the complainant was notified that the 
Director General had endorsed the Committee’s recommendations to 
maintain the disciplinary sanctions imposed in October 2007. 

11. The determinative issue in this complaint centres on the 
finding that the complainant was responsible for the publication of the 
article. It is well established that the individual accused of wrongdoing 
is presumed to be innocent. It is equally well established that the 
accuser bears the burden of proof. WIPO does not deny that it bears the 
burden of proof but submits that the standard of proof is “precise and 



 Judgment No. 2879 

 

 
 12 

concurring presumptions”. The Tribunal does not accept this 
submission. In Judgment 2786, under 9, it held that in the case of 
misconduct the standard of proof is beyond a reasonable doubt. 

12. In its report of 26 July 2007 the Joint Advisory Committee 
found that two key considerations “firmly” placed the responsibility 
for the article on the complainant. The first consideration was the 
power of attorney the complainant had given to Mr A. and her 
admission that it was he who had been the source of the article and 
who had organised its publication. The second consideration was the 
letter written by Mr A. to the President of the Geneva Bar Association 
in response to a letter by the complainant complaining about his 
conduct. The Committee held that Mr A.’s letter gave rise to 
differences in fact and it concluded that “it would not be possible to 
obtain an exact picture of what had indeed transpired since it was one 
party’s word against the other’s”. 

The Committee expressed concern at the absence of immediate 
action by the complainant to distance herself from the article and at the 
fact that she had not come forward to the Administration, the Staff 
Council, or the Ombudsman. In their deliberations, the Chairman of 
the Committee reminded the members “to base themselves on the facts 
of the matter in order to arrive at a conclusion and to not lose sight of 
the damage inflicted on third parties [the Organization, the Director 
General, and two staff members] with regard to which [the 
complainant] had taken no remedial action by way of apology”. 

13. In its report of 16 October 2008, following the review 
requested by the Director General on the issue of culpability, the 
Committee noted that in making its original recommendations it had 
provided the complainant with all the procedural safeguards and that it 
had afforded her a fair hearing. 

14. In its submissions WIPO engages in an extensive analysis of 
the facts in an attempt to establish the complainant’s responsibility for 
the publication of the article. However, it is not the Tribunal’s role to 



 Judgment No. 2879 

 

 
 13 

engage in fact-finding and to make a determination on the question of 
culpability. Instead, the Tribunal’s role is to assess whether the 
decision taken by the Director General is well founded.  

15. The Tribunal observes that at no time throughout the various 
proceedings was there a finding that the complainant herself was the 
source of the article. As already indicated, in its report of 26 July 2007 
the Joint Advisory Committee identified two key considerations that 
led to its conclusion that the complainant was responsible. As to the 
first consideration and the reliance on the power of attorney, it must be 
observed that the power of attorney only authorised and was limited to 
the taking of lawful actions and has to be understood in the light of the 
professional duties promulgated by the Rules and Customs of the 
Geneva Bar Association. If in fact Mr A. was the journalist’s source, 
that was clearly contrary to his professional duty and beyond the scope 
of the authority granted in the power of attorney. Consequently, the 
finding that the granting of a power of attorney made the complainant 
responsible for the article is an error of law. Further, the Committee’s 
characterisation that the complainant had admitted that Mr A. was the 
source is incorrect. It was not an admission by the complainant. Rather, 
the complainant simply relayed the admission made to her by Mr A. 

16. In terms of the second consideration, namely, the letter from 
Mr A. to the President of the Geneva Bar Association, the Committee 
itself observed that no conclusion could be drawn as to what had 
occurred. The Tribunal finds it astonishing that the Committee appears 
to have relied on the content of the letter to cast blame on the 
complainant and yet at the same time states that no conclusion could be 
drawn from the letter as to what had indeed transpired. 

17. As to the complainant’s alleged failure to take immediate 
action to distance herself from the article, not only must it be observed 
that that statement is in fact incorrect, but also that, even if it were 



 Judgment No. 2879 

 

 
 14 

correct, no adverse inference could be drawn from it. As detailed 
above, the complainant took immediate and appropriate action to deal 
with the situation. Similarly, no adverse inference can be drawn from 
the lack of immediate communication with the authorities identified by 
the Committee. In fact, the Committee did not explain the relevance of 
this lack of communication to the issue of culpability. 

18. Lastly, the observation of the Chairman of the Committee to 
its members not to lose sight of the damage inflicted on third parties, 
which was made in the context of the deliberations on the question of 
guilt, is at best the taking into account of a highly irrelevant factor and 
at worst a presumption of guilt. 

19. As the conclusion that the complainant was guilty was first 
reached in the Committee’s report of 26 July 2007 and was unchanged 
in subsequent reviews, there is no need to examine in detail its report 
of 16 October 2008 as it mainly dealt with the question of sanctions. In 
the Tribunal’s view, the evidence fell far short of establishing beyond a 
reasonable doubt that the complainant was responsible for the article. 

20. The Tribunal concludes that the Joint Advisory Committee’s 
finding, in turn endorsed by the Director General, namely that the 
complainant was responsible for the publication of the article, was 
tainted by the failure to consider the evidence against the correct 
standard of proof, by error of law, and by the drawing of adverse 
inferences which were not supported by the facts. Accordingly, the 
impugned decision must be set aside. Having reached this conclusion, 
there is no need to address the question as to whether the sanctions 
would have been appropriate in the circumstances had the complainant 
been responsible for the publication of the article. 

21. However, there are troubling aspects with respect to the 
sanctions imposed, including the tailoring of a sanction to preclude 



 Judgment No. 2879 

 

 
 15 

specifically a promotion to which the complainant would have been 
entitled on the basis of a reclassification. Moreover, the Tribunal notes 
that at least some of the sanctions imposed do not come within the 
available sanctions for disciplinary matters contained in the Staff 
Regulations and Staff Rules. The Tribunal also observes that the 
finding of serious misconduct appears to have been taken with a 
complete disregard of the relevant standard of proof. 

22. Further, following the Director General’s first endorsement 
of the Committee’s recommendations, an e-mail was sent to all WIPO 
staff regarding the article that had appeared in the newspaper. The  
e-mail stated that the allegations in the press had proven to be false. It 
also stated that in light of the seriousness of the breach of the Staff 
Regulations and Staff Rules and the Standards of Conduct for the 
International Civil Service sanctions were applied to the staff member 
concerned. Even though the complainant was not named, her alleged 
connection with the article was well known to many staff members. 
This constituted a violation of her privacy and was an affront to her 
dignity. Further, it was made before the complainant had exhausted the 
internal means of redress. 

23. In addition to setting aside the impugned decision, the 
complainant is entitled to moral damages in the amount of  
40,000 Swiss francs and costs in the amount of 10,000 francs. WIPO 
will also be ordered to remove all documents and references to the 
disciplinary proceedings from her file. As WIPO is under a continuing 
obligation to remedy the injury caused by its e-mail of 15 November 
2007 (see Judgment 2720, under 17) it will be ordered to send an  
e-mail to all staff stating that, with reference to its e-mail of  
15 November 2007 concerning the staff member who had been found 
responsible for the publication of the article in Le Matin Dimanche  
of 3 December 2006, that staff member has been cleared of any 
wrongdoing and that the disciplinary sanctions have been lifted. 



 Judgment No. 2879 

 

 
 16 

DECISION 

For the above reasons, 

1. The Director General’s decision of 28 November 2008 as well as 
his earlier decisions of 15 October and 12 November 2007 are set 
aside. 

2. WIPO shall pay the complainant moral damages in the amount of 
40,000 Swiss francs. 

3. It shall within seven days of the delivery of this judgment remove 
all documents and references to the disciplinary proceedings from 
the complainant’s file. 

4. The Organization shall within seven days of the delivery of this 
judgment send an e-mail to all staff stating that, with reference to 
its e-mail of 15 November 2007 concerning the staff member who 
had been found responsible for the publication of the article in Le 
Matin Dimanche of 3 December 2006, that staff member has been 
cleared of any wrongdoing and that the disciplinary sanctions have 
been lifted. 

5. WIPO shall pay the complainant costs in the amount of  
10,000 francs. 

6. All other claims are dismissed. 



 Judgment No. 2879 

 

 
 17 

In witness of this judgment, adopted on 6 November 2009, Ms Mary 
G. Gaudron, President of the Tribunal, Ms Dolores M. Hansen, Judge, 
and Mr Patrick Frydman, Judge, sign below, as do I, Catherine Comtet, 
Registrar. 
 
Delivered in public in Geneva on 3 February 2010. 
 
Mary G. Gaudron 
Dolores M. Hansen 
Patrick Frydman 
Catherine Comtet 


